منافذ باز پوست برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز است، زیرا قابل مشاهده هستند و باعث می‌شوند فرد جذابیت خود را از دست بدهد. مردم اغلب از وجود منافذ باز پوست خود به‌خصوص در پیشانی، گونه‌ها و بینی بدشان می‌آید و احساس نارضایتی دارند. زیرا در این نواحی منافذ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. البته همه افراد منافذ باز دارند و وجود آن‌ها برای تنفس پوست ضروری است، اما آنچه به‌عنوان منافذ باز پوست از آن یاد می‌شود بیشتر به منافذ بیش‌ازحد طبیعی باز شده اشاره دارد که به آن حالت پوست پرتقالی میگویند و جلوه چندان زیبایی ندارد. به همین دلیل افراد دارای این شرایط به دنبال روش‌های مختلف بستن منافذ باز پوست هستند. خوشبختانه روش‌های پزشکی مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد و برخی از روش‌های خانگی نیز اگر با صلاح‌دید پزشک انجام شوند، می‌توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند.درصورتی‌که شما نیز احساس کردید دچار این عارضه شدید برای بستن منافذ باز پوست بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص پوست باتجربه در مرکز تخصصی الیزه مراجعه کنید.

بستن منافذ باز پوست

بستن منافذ باز پوست چیست؟

به‌طورکلی منافذ باز سوراخ‌های ریزی در سطح پوست ما هستند که به پوست کمک می‌کنند تا نفس بکشد و مرطوب بماند. آن‌ها همچنین در دفع سموم از بدن به ما کمک می‌کنند. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است این منافذ به دلایل مختلف منبسط شوند. در این صورت آن‌ها به یک مشکل تبدیل می‌شوند.

به‌احتمال‌زیاد در افرادی که پوست چرب دارند این شرایط بیشتر رخ می‌دهد. منافذ باز پوست عمدتاً بدون درد و بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند ازنظر ظاهری مخصوصاً وقتی روی صورت ایجاد می‌شوند، بسیار ناخوشایند باشند. منافذ باز ممکن است به دلیل ژنتیک، پیری، تعریق زیاد، عادت‌های غیربهداشتی و لوازم آرایش بی‌کیفیت باشد. برای درمان این مشکل باید از روش‌های بستن منافذ باز پوست استفاده کرد.

تعدادی از داروهای خانگی برای بستن منافذ باز پوست در دسترس است. متخصص پوست نیز معمولاً برای بستن منافذ باز پوست از اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها که باعث بهبود منافذ باز پوست می‌شوند، استفاده می‌کند. در صورت نتیجه نگرفتن از این داروها، شما می‌توانید به سراغ روش‌های پزشکی و زیبایی دیگر مانند لیزر، TCA Cross، درما غلتکی، فناوری AFT یا Pixel perfect نیز بروید که خود متخصص پوست و یا زیبایی بر اساس شرایط شما آن‌ها را به شما معرفی خواهد کرد.

بستن منافذ باز پوست چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای بستن منافذ باز پوست وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از محصولات مراقبتی و داروهای تجویز شده توسط پزشک:

اگر پوست شما بسیار چرب است، بهتر است از مواد شوینده صورت و تونرهایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند برای بستن منافذ باز پوست استفاده کنید. اساس کار این اسید به این شکل است که به داخل مجاری چربی نفوذ کرده و شاخه‌های کراتین را از بین می‌برد و درنتیجه منافذ باز شما کاهش می‌یابد. اما توجه داشته باشید که این محصولات و رتینوئیدها فقط به توصیه پزشک باید مصرف شوند تا نتیجه مطلوب را ایجاد کرده و آسیب دیگری برای شما به وجود نیاورند. رتینوئیدهای خوراکی و موضعی نیز ترشحات روغن و منافذ باز پوست را کاهش می‌دهند. درنتیجه به‌مرور به بستن منافذ باز پوست کمک می‌کنند.

استفاده از روش لیزر:

استفاده از روش لیزر که بیشتر برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود هم می‌تواند برای بستن منافذ باز پوست مناسب باشد. درواقع این روش با افزایش تحریک کلاژن سازی پوست (نوعی پروتئین که به پوست حالت ارتجاعی می‌دهد) این کار را می‌کند.

بسیار مهم است که این کار در یک مرکز تخصصی یا کلینیک مجهز مانند کلینیک الیزه توسط افراد متخصص و کار بلد انجام شود تا شاهد نتایج مطلوبی باشید و عوارض دیگری برایتان ایجاد نشود.

RF فرکشنال:

روش RF یک روش نوین جوان­سازی پوست است که با استفاده از یک سوزن، امواج رادیویی را به داخل پوست می­فرستد. سوزن به کمک امواج رادیویی پوست را مجبور به کلاژن­سازی می­کند که این عمل در نهایت منجر به شفاف شدن پوست می­شود. RF هیچ­گونه درد و حساسیتی به وجود نمی­آورد.

هایفوتراپی:

در هایفوتراپی امواج شدید فراصوت به نقطه دلخواه وارد می­شوند و با تولید کلاژن، پوستی جوان، شاداب، سفت و بدون منافذ باز را برای شما می­سازند.

میکرونیدلینگ:

میکرونیدلینگ هم یک روش برای تولید کلاژن و جوان­سازی پوست است. در این روش چند سوزن ظریف پوست را سوراخ کرده لایه میانی آن را بازسازی می­کند. علاوه­بر بستن منافذ باز پوست، جاز خم، اسکار و شل­بودن پوست نیز با کمک میکرونیدلینگ از بین می­روند.

مزوتراپی:

مزوتراپی یک روش نیمه تهاجمی برای زیباتر کردن پوست است. در مزوتراپی ترکیبی از داروها به زیر پوست تزریق می­شوند و سلول­ها را تغذیه می­کنند.

پیلینگ شیمیایی:

پیلینگ شیمایی شامل روش­های مختلفی است که با اعمال مواد شیمیایی روی پوست، آن را پاک­سازی می­کند. پیلینگ شیمایی با کنار زدن سلول­های مرده، پوستی شفاف و بدون منافذ باز را برای شما می­سازد و یکی از روش های پاکسازی صورت است.

استفاده از روش TCA Cross:

این روش شامل استفاده از اسید سه کلرو استیک با استفاده از یک وسیله مانند خلال دندان بر روی دیواره‌های منافذ باز است. با این روش یک پوسته سیاه روی هر یک از منافذ باز پوست ایجاد می‌شود و طی ۷-۱۰ روز آینده می‌افتد و منافذ باز پوست را کاهش خواهد داد.

استفاده از غلتک‌های درما:

غلتک‌های درما غلتک‌های خاصی هستند که بر اساس بازسازی کلاژن برای کاهش منافذ باز استفاده می‌شوند. از این روش تنها در موارد خفیف تا متوسط ​​می‌توان استفاده کرد و در مقایسه با لیزر اثر کمتری دارند.

فناوری AFT:

از فناوری AFT می‌توان برای بستن منافذ باز پوست استفاده کرد. این وسیله با طول موج نوری خاصی کار می‌کند که معمولاً برای جوان‌سازی پوست، روشن و شاداب کردن پوست هم استفاده می‌شود. اغلب پزشکان سعی می‌کنند یک نور طبیعی را با این دستگاه ایجاد کنند که تا عمق پوست نفوذ کرده و کلاژن پوست را تحریک می‌کند تا پوست جدید و تازه تشکیل شود که منافذ باز کمتری هم دارد.

روش Pixel:

فناوری کامل Pixel پوست شما را لایه‌برداری می‌کند تا در طی هفت روز پوست جدیدی ایجاد شود که از هر نظر کیفیت بهتری دارد و به همین دلیل به بستن منافذ باز پوست هم کمک می‌کند.

چه کسی باید برای بستن منافذ باز پوست تلاش کند؟

اگر احساس می‌کنید که منافذ پوست شما بیش‌ازحد باز شده و باعث بد جلوه دادن پوست شما می‌شود، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید و این بیماری را درمان نمایید. معمولاً این منافذ باز پوست اگر درمان نشوند مکانی عالی برای تجمع آلودگی‌ها و باکتری‌ها هستند. درنتیجه به‌راحتی پوست شما پر از جوش‌های التهابی و سرسیاه می‌شود.

از طرفی به دلیل اینکه اکسیژن مناسب به پوست نمی‌رسد و آلودگی‌ها میزان رادیکال‌های آزاد پوست را افزایش می‌دهند پوستی خسته و مات پیدا می‌کنید که به احتمال زیاد دچار پیری زودرس نیز خواهد شد. بنابراین بهتر است با مراجعه به یک متخصص پوست و انجام دستورات پزشکی او هرچه سریع‌تر مراقبت و درمان را جهت بستن منافذ باز پوست شروع کنید.

آیا بستن منافذ باز پوست با روش‌های مختلف عوارض جانبی دارد؟

اگر پوست خشک یا حساسی دارید قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک باید حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید. زیرا اگر خودسرانه از این محصول استفاده کنید، ممکن است آسیب جدی به پوست وارد کند. تکنولوژی AFT برای منافذ باز پوست نیز هیچ عارضه‌ای ندارد. اما سایر درمان‌ها برای منافذ باز پوست ممکن است برای مدتی قرمزی، تحریک یا خارش خفیف در پوست شما را ایجاد کنند. در صورت انجام این روش‌ها نزد یک متخصص باتجربه در این زمینه و کلینیک‌های مجهز احتمال بروز این عوارض طبیعی به حداقل می‌رسد.

مراقبت صحیح پس از درمان بستن منافذ باز پوست

برای درمان کامل و ماندگار، همراه با پیروی از دستورالعمل‌های متخصص پوست، باید همیشه از تمیز بودن پوست خود اطمینان حاصل کنید. برای پاک کردن تمام آلودگی منافذ باز پوست، روزی دو بار از یک ماده شوینده صورت و تونر خوب که مناسب با پوستتان باشد، استفاده کنید.

قبل از قرار گرفتن مقابل آفتاب نیز، مقدار مناسبی از یک کرم ضد آفتاب با کیفیت را با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. در صورت لزوم فقط از لوازم آرایش با کیفیت خوب استفاده کنید. از مصرف غذاهای مضر و فراوری شده خودداری کنید و رژیم غذایی مغذی مصرف کنید که غنی از مواردی مانند آب و ویتامین C باشد. زیرا این مواد در بهبود منافذ باز پوست تأثیر زیادی دارند.

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش منافذ باز پوست

همیشه پیشگیری راحت‌تر از درمان است. برای پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست توصیه‌های زیر را به یاد داشته و به آن‌ها عمل نمایید:

  1. برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست و ایجاد عوارضی مانند جوش، باید از یک پاک‌کننده ملایم و غیر کمدوژنیک (ضد جوش) استفاده شود.
  2. با استفاده از کرم ضد آفتاب روزانه با محافظت بالا از پوست در برابر آفتاب و یا اشعه ماوراء بنفش UV محافظت کنید.
  3. با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها (حتی برای پوست‌های چرب) و محصولات تقویت‌کننده کلاژن مانند رتینول پوستتان را تغذیه رسانی کنید.
  4. از استفاده از داروهای خانگی خودداری کنید، زیرا می‌توانند خطر آلرژی و ایجاد عوارض مختلف برای پوست را افزایش دهند، مگر اینکه در مورداستفاده از یک روش خاص با پزشک خود مشورت کرده باشید.
  5. افراد همیشه باید از محصولات پوستی استفاده کنند که توسط متخصص پوست آن‌ها توصیه می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم، منافذ باز پوست عارضه‌ای نیست که مشکل حادی ایجاد کند. اما درصورتی‌که برطرف نشود می‌تواند عاملی برای بروز عوارض دیگر مانند کدر شدن پوست، ایجاد جوش‌های مختلف، پیری و … شود و از نظر زیبایی پوست نیز ناخوشایند است.

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست، استفاده از محصولات مراقبتی پوست، مراقبت روزانه مناسب از پوست و البته کمی صبور بودن به‌راحتی به بستن منافذ باز پوست خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *