هر آنچه که باید درباره لیزر جای جوش بدانیم.

باور کنید یا نه لیزر جای جوش (Laser Treatment for Acne Scars) یکی از پرتکرارترین سرچ های موتور جستجوگر گوگل می باشد. این روش درمانی به دلیل استفاده در جهت زیبایی و جذابیت صورت از اهمیت بسیار زیادی بین افراد، مخصوصاً خانم ها برخوردار بوده و بسیاری از آنها حاضرند که هزینه های بسیار زیادی را نیز برای رهایی از جای جوش روی صورت خود بپردازند.

با این حساب اگر شما هم مانند بسیاری از افراد از داشتن جای زخم های جوش روی صورت و اندام خود خجالت می کشید و دوست دارید هرچه زودتر از این زخم ها رها شوید، آشنایی با روش درمانی لیزر برای جای جوش می تواند شما را به پایان بخشیدن این ناراحتی امیدوار نگه دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید :

هدف از لیزر جای جوش

سؤال این جاست که لیزر جای جوش درمان قطعی و کامل برای رهایی از این زخم های مشمئز کننده می باشد؟ لیزر جای جوش با هدف از بین بردن و به حداقل رساندن زخم های به جا مانده از جوش های قدیمی روی صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

بیش از ۹۰ درصد افراد همیشه و در همه عمر خود دارای زخم های به جا مانده از جوش روی صورت خود هستند و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. لیزر جای جوش با تاباندن نور شدید به لایه های بیرونی پوست صورت و روشن تر نمودن آن می کوشد تا زخم به جا مانده را تا حد ممکن کوچک تر و کم رنگ تر نماید.

البته در این روش درمانی سلول های سالم و جدید پوست صورت نیز بعد از به کار گرفتن لیزر یا نور درمانی(light therapy) روی صورت به رشد و جایگزینی با سلول های قبلی جای زخم ترغیب می شوند.

انواع جوش و انواع لیزر

جوش های بسیار زیادی روی پوست بدن انسان ایجاد می شوند که همه آنها دارای ساز و کار منحصر به فردی بوده و اثرات و اختلالات ناشی از آنها نیز کاملاً ویژه و اختصاصی خواهند بود.

همه جوش ها دارای اثراتی ماندگار نبوده و بسیاری از انواع زخم های جوش بعد از گذشت چند هفته برای همیشه محو می شوند. بسته به نوع جوش و میزان زخم به جا مانده از آن انواع مختلفی از لیزر برای لیزر جای جوش به کار گرفته می شود. گاهی اوقات حتی ممکن است برای لیزر جای جوش در برخی بیماران از چند نوع لیزر به صورت موازی و همزمان استفاده نمود تا بهترین نتیجه در این باره کسب گردد.

نتیجه به دست آمده از لیزرهای متنوع مخصوص درمان جای جوش نیز متفاوت بوده و در برخی از آنها حتی چند روز زمان برای اثرگذاری دقیق لازم خواهد بود. لیزر جای جوش یک روش درمانی ایده آل نسبت به سایر روش های درمانی برای رفع جای جوش می باشد.

لیزرهای مرسوم مورد استفاده

انواع لیزرهای معمول مورد استفاده برای لیزر جای جوش لیزر کند و سوز فرکشنال دی اکسید کربن، دای لیزر پالسی، لیزر ندمیوم یگ با طول پالس ۱۰۶۴ نانومتر، لیزر فرکشنال غیر کندو سوز ، لیزر ندمیوم یگ ( Nd:YAG ) Q سوییچ، لیزرهای دی اکسید کربن، لیزر پالسی شدید هستند.

لیزرهای کند و سوز لایه های سطح پوست را برمیدارند ، در حالیکه آنها که غیر کند و سوز هستند سطح پوست را حفظ می کنند در حالیکه به لایه های زیر آن نفوذ کرده و بر آن اثر میگذارند. اینکه کدام نوع لیزر برای کدام نوع پوست مناسب است به تشخیص مستقیم پزشک و متخصص پوست بر می گردد. اما استفاده از ترکیبی از این لیزرها ممعمولا پاسخ بهتری برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

در کلینیک زیبایی الیزه لانژه می توانید پیشرفته ترین دستگاه های لیزر و حرفه ای ترین متخصصین و کارشناسان را پیدا کنید. الیزه لانژه بهترین پاسخ درمان را به شما هدیه میکند.

درمان های جانبی در کنار لیزر جای جوش

در کنار لیزر جای جوش می توان از پرکننده هایی مانند کلاژن ، اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) یا حتی تزریق چربی  برای پر کردن جای زخم های به جا مانده از جوش و آکنه استفاده کرد. البته بسته به نوع ماده پرکننده احتمال هر ماه یک بار نیاز به تجدید دوباره آنها خواهید داشت. البته این پرکننده ها معمولاً جذب بدن شده و اثر سویی روی پوست شما نخواهند داشت.

روش کارکرد لیزر جای جوش

قبل از آشنایی با نحوه کارکرد این روش درمانی باید به پاسخ منطقی برای این سؤال برسید که آیا استفاده از آن برای شما نیاز می باشد؟ زخم های به جا مانده از جوش های قدیمی از نظر پزشکی هیچ اختلالی در بدن فرد ایجاد نمی کنند و بودن آنها زیانی را متوجه بدن فرد نخواهد کرد.

با این حساب تنها دلیل استفاده از روش های درمانی گوناگونی برای برطرف سازی این زخم ها انتخاب شخصی خود فرد جهت کاهش ناراحتی و احساس ناخوشایند نسبت به چهره خود می باشد. لیزر جای جوش چگونه کار می کند و عملکرد اصلی این روش درمانی چیست؟ ایده اصلی روش درمانی لیزر جای جوش در واقع ایجاد اسکار جدید در پوست به جای اسکار قدیمی است. البته پوست جدید رشد یکدست تر و یکنواخت تر ی خواهد داشت.

در این روش درمانی با استفاده از تابش نور و گرما جای زخم شکل گرفته روی سطح بالایی پوست بیمار از بین می رود و با ریختن پوست قدیمی لایه زیرین نرمتر شده و به این دلیل ظاهر زخم محو تر شده و پوست نیز صاف تر می شود. با جدا شدن بافت های زخم، گرما و نور لیزر سلول های جدید را ترغیب به ساخت پوست جدید و نرم می کنند. همچنین گرما و نور لیزر باعث کشانده جریان خون بیشتر به محل زخم شده و به این ترتیب جریان خون باعث کاهش التهاب زخم و قرمزی پوست نیز خواهد شد.

مناطق هدف در لیزر جای جوش

آیا در هر منطقه ای از بدن می توان از لیزر جای جوش استفاده نمود؟ علاوه بر پوست صورت مناطق زیر نیز می توانند دریافت کننده این روش درمانی باشند.

میزان موفقیت روش درمانی لیزر

اگر چه لیزر جای جوش به طور کامل و صد در صد زخم های به جا مانده از جوش های قدیمی را از بین نمی برد، اما ظاهر آن ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده و آسیب ها و اثرات بجا مانده آن را به حداقل می رساند.

البته مشخصات پوست صورت نیز در نتیجه به دست آمده از این روش درمانی مؤثر خواهند بود. برای مثال پوست های رنگ تیره و یا چروکیده گزینه مناسبی برای لیزر جای جوش نخواهند بود. هر چند نظر نهایی در این باره را باید پزشک متخصص اعلام نماید.

مزایای استفاده از لیزر برای جای جوش

جدا از درصد بالای موفقیت روش درمانی لیزر جای جوش این متد درمانی دارای مزایایی نیز برای فرد بیمار می باشد. یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از لیزر جای جوش ترغیب سلول های جدید به ترمیم جای زخم و شادابی پوست می باشد. همچنین ناهنجاری های بافتی روی پوست از بین رفته و از ضخامت اسکارها کاسته میشود و پوستی روشن تر و هموارتر خواهید داشت که افزایش اعتماد بنفس را با خود همراه دارد.

عوارض لیزر درمانی

لیزر جای جوش نیز مانند بسیاری دیگر از روش های درمانی و زیبایی دارای عوارضی است که البته این عوارض خوشبختانه موقتی بوده و بعد از چند روز کاملاً از بین خواهند رفت.

این ها نمونه هایی از عوارض لیزر درمانی هستند که می توان انتظار آنها را داشت. البته بسته به اندازه و محل تحت تابش لیزر طول درمانی کامل لیزر جای جوش تا ۲۱ روز است و بعد از تکمیل دوره درمان دیگر شاهد عوارض آن نخواهید بود.

انتظارات بعد از لیزر درمانی

برای کسانی که ابهامی زیادی درباره روش درمانی لیزر در ذهن خود داشته و در این باره نگران هستند، موارد زیر می تواند کمی گره گشا بوده و دید خوبی از نتیجه عمل به آنها بدهد. البته داشتن انتظاراتی معقول از نتیجه لیزر جای جوش نیز باید در ذهن بیمار نهادینه شود. قرار نیست معجزه ای در زیبایی صورت شما ایجاد گردد، اما نتایج لیزر جای جوش به نوبه خود می تواند بسیار شگفت انگیز و متحیر کننده باشد. بعد از لیزر جای جوش پزشک متخصص پوست جای لیزر شده را با استفاده از باند می بندد و توصیه های زیر را به بیمار خواهد داشت:

توصیه های بعد درمان

هزینه درمانی لیزر جای جوش

لیزر جای جوش معمولاً جزء تعهدات بیمه های درمانی نبوده و این جراحی با هزینه آزاد حساب خواهد شد. از این رو بیمار حتماً باید قبل از اقدام به انجام این روش درمانی از هزینه های کامل آن اطلاع پیدا نماید. هزینه لیزر جای جوش می تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد:

البته هزینه های مربوط به لیزر جای جوش تنها به هزینه های دستمزد پزشک محدود نمی شود. نگهداری از این روش درمانی در مدت طول درمان آن نیز دارای هزینه هایی خواهد بود که می بایست درباره این هزینه ها نیز با پزشک متخصص مشورت نموده و در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

جمع بندی و نتیجه گیری

کاملا محتمل است که با وجود زخم و اسکار و جای جوش روی صورتمان یا سایر نقاط بدن تجربه ناخوشایند عدم حضور آزادانه در اجتماع را داشته باشیم.

کاملا طبیعی است که بدنبال راهی برای بازگرداندن زیبایی و همواری در پوست داشته و در پی رفع این احساس نا خوشایند باشیم. خوشبختانه امروزه روش های جراحی زیبایی زیادی در سطح جهان در حال انجام است که روش درمانی لیزر جای جوش نیز یکی از این موارد است.

هر روش درمانی دارای هدف مشخصی بوده و نتیجه خاص خود را برای بیمار رقم خواهد زد. البته خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی این روش درمانی نیز اکنون با دستگاه های بسیار پیشرفته ای صورت می پذیرد که تاثیرگذاری در آنها به حداکثر رسیده و عوارض ناشی از این روش درمانی نیز به حداقل خود رسیده است.

آخرین نکته درباره روش درمانی حذف جای جوش ها با استفاده از لیزر درمانی انتخاب بهترین دکتر پوست است. هیچ وقت بهای ارزانی را با آسیب به پوست خود نپردازید.